Bewertungen für Media Markt

Einzelhandelskauffrau (Derzeitiger Mitarbeiter) –  Wels, OÖ22. Oktober 2017
Angenehmes Betriebsklima, vielseitiger Arbeitsalltag
War diese Bewertung hilfreich?Ja 1Nein 1Melden
Arbeitskultur
Sämsta stället jag jobbat på
Säljare (Derzeitiger Mitarbeiter) –  Vill ej uppge23. September 2017
Jag ska börja med att poängtera att jag endast kan tala för den butik jag jobbat i och kan inte säga någonting om hela Media Markt-koncernen överlag.

Jag brukar säga till mina kollegor att "vi har inga ledare på jobbet, bara chefer". Vi har tre chefer på bygget som alla jobbar så hårt de kan med att trycka ner personalen och berätta om hur dåliga vi är på vårt jobb. Gärna peka mycket på siffror och fråga hotande varför vi inte nått upp i de mål vi ska ha gjort.

Om man har något att säga till om ska man helst hålla det för sig själv. Tar du det med någon av cheferna kommer ganska omgående en bestraffning i form av att du får flytta till en annan avdelning där du inte har någon kunskap alls så du känner dig dålig på ditt jobb när du inte kan bemöta kunderna på det sätt du skulle kunna göra på andra avdelningar.

Råkar du visa dig duktig och får en befordran till den interna titeln "Senior Sales", som inte är långt ifrån avdelningschef, ska du inte förvänta dig något lönetillägg. Du får MASSOR av extra ansvar - hela avdelningens försäljning, hålla personalen i bra form kunskapsmässigt och deras välmående på jobbet, hålla avdelningen i bra skick, ha koll på alla inkommande mail och all kundkontakt med telefonsamtal osv osv. Men inget ansvarstillägg som sagt. Detta strider mot Handels kollektivavtal men som cheferna struntar i.

Du får ingen utbildning i det du gör utan från dag ett på jobbet blir du kastad ut till tigrarna från start och förväntas kunna allting. "Learning by doing" kallas det. Allt från att faktiskt hitta kartongen till den där datorn kunden vill ha till
  mehr... att skriva säljdokumentet behöver du fråga dina redan upptagna kollegor med.

Media Markt blöder som känt enorma pengar och därför sparas det in på allt som det går att spara in på. Bland annat ansvarstillägg som tidigare nämnt men det förväntas även att du ska vara närvarande på utbildningar med tillverkare - utan betalning. I kallelsen till sådana utbildningar kan cheferna skriva "Den är frivillig och obetald men det är ju bra om du faktiskt vet vad du säljer så du kommer upp i ditt mål."

Jag har försökt många dagar att stänga ute negativa tankar när man kommer in på jobbet men det är som att hela lokalen är fylld av en negativ atmosfär för att de flesta om inte alla kollegor misstrivs. Råkar du då dessutom träffa en chef på väg in till omklädningsrummet så kommer du garanterat få höra om något dåligt du gjort istället för "hur har helgen varit?" eller något annat trevligt.

Utöver detta finns det ett par groteska "hjärntvättningsmetoder" som jag inte kan berätta om offentligt, som klassas som företagshemligheter.

Slutsats: Sök INTE jobb på Media Markt om du verkligen inte får något annat jobb - vilket du antagligen kan få. Sök vidare istället :-)
Nachteile
Dålig ledning, Ingen utvecklingspotential, Ingen utbildning
War diese Bewertung hilfreich?Ja 24Nein 1Melden
Tout dépends
Caissier (Ehemaliger Mitarbeiter) –  Media Markt Nieuwstraat N.V*26. Juni 2013
Là bas entre autres de faire un boulot nécessairement PARFAIT il faut aussi que le personnelle au dessus de vous (et spécialement manager et sous-chef) n'ont pas une dent contre vous, sinon après 6 mois (d'essai bien sur) et quelques semaines en plus bah on vous jette à la porte .
Vorteile
Collègues sympathique, service de sécurité excellent, directeur pres de ces employé
Nachteile
Caisse management pourrie, certainnes personnes "ne vous aiment pas".
War diese Bewertung hilfreich?JaNeinMelden

Lesen Sie weitere Bewertungen für Media Markt.

Sie können Folgendes versuchen:

Beanspruchtes Unternehmensprofil

Sie möchten wissen, wie es ist hier zu arbeiten?

Stellen Sie Fragen zum Bewerbungsprozess oder zur Arbeit bei Media Markt. Unsere Community antwortet Ihnen gerne.

Stellen Sie eine Frage

Gesamtbewertung